Hoe krijg je meer klanten via social media? - Master Your Business Moves
arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe krijg je meer klanten via social media?

Hoe krijg jij meer klanten via social media, daar gaat deze blog over. In deze blog ga ik je 7 tips geven waar jij mee aan de slag kan zodat jij ook daadwerkelijk meer klanten kan converteren, want daar gaat het om. Want wat doe je eigenlijk op social media, heb je daar een plan voor ben je duidelijk in wie je bent, wat je uitstraalt, wat je wil doen. is duidelijk je expertise te zien. Stijg je boven de rest uit? Weet je dit niet, dan heb je eigenlijk geen duidelijk social media plan en is belangrijk dat je daarmee aan de slag gaat. om echt boven andere laat zien wie je bent laat je het leren in social media en laat zien wat jouw expertise is mijn klanten fijn super heerlijk

Als ik naar mijn klanten kijk, dan ga ik met ze door wat ze hebben te doen met hun social media om echt boven andere uit te stijgen. Want daar gaat het om. Laat zien wie je bent, laat je accelereren in social media en laat zien wat jouw expertise is. Mijn klanten zijn duidelijk bezig met hun branding en het laten zien van hun X-factor & Why. Ze zijn bezig met het connecten met hun ideale klant.

In deze blog ga ik dus 7 tips met je delen. Vind je deze tips nou fijn, super en tof dan ga je er mee aan de slag. Dan zou ik zeggen laat even je comments achter onder deze blog, want we willen jou ook graag verder helpen met jouw social media. Subscribe je op het YouTube kanaal of hou de website in de gaten, want elke donderdag gaan we natuurlijk een nieuwe video en blog online plaatsen. Dan zou het fijn zijn dat ik jou natuurlijk elke donderdag mag inspireren.

We gaan beginnen!

Tip 1 Herhaal je boodschap

Herhaal je boodschap meerdere keren. Ik zie heel veel mensen steeds maar nieuwe content ontwikkelen en nieuwe content ontwikkelen is eigenlijk helemaal niet nodig. En hoezo zou dat niet nodig zijn zou je zeggen.. Het komt eigenlijk maar zelden voor dat jouw klant jouw boodschap meerdere keren ziet. Als we kijken naar een Facebook en je zet daar een bepaalde boodschap op, dan ziet maar 2 tot 6% jouw boodschap. Dat betekent dat dat helemaal niet veel is. Dus wil jij jouw boodschap laten doordringen bij jouw klant, dan is het super belangrijk dat je leert jouw boodschap te herhalen.

Je kan jouw boodschap op verschillende manieren naar voren laten komen op social media. Dat kan auditief, met een video of met een afbeelding. Zorg ervoor dat je jouw boodschap meerdere keren in jouw social media kanalen herhaalt, zodat mensen je kunnen herkennen en weten waar het over gaat. Maar het belangrijkste; dat ze zien dat jij de expert bent op dat vakgebied.

Daarnaast hebben mensen je wel 8 tot 22 keer te zien voordat ze met jou in zee gaan. Dat is nogal wat. Het betekent dus dat jij echt jouw boodschap wel mag herhalen!

Tip 2 Verzin een eigen hashtag

Verzin voor jezelf een eigen hashtag die jij steeds kan gebruiken. Als ik naar mezelf kijk heb ik de hashtag #francinavandenberg, #masteryourbusinessmoves en #moveyourbusiness. Dat betekent dus als mensen deze hashtag indrukken of inzetten, dat zij mij daadwerkelijk gaan vinden. Ze zullen dan mijn berichten zien staan. We zijn heel consequent daarin en we zetten die hashtags overal door. Dat betekent dat we ze gebruiken op LinkedIn, YouTube, Instagram, Facebook en Twitter. We gebruiken ze overal.

Zorg ervoor dat je eenduidig bent en dat je ook eenduidig bent in het gebruik met jouw eigen hashtag.

Tip 3 Inspirerende ondernemers

Kijk naar inspirerende andere ondernemers. Hoe doen zij het, hoe presenteren ze, hoe bouwen ze hun verhaal op Instagram of op Facebook? Heb je daar wel eens naar gekeken en geanalyseerd? Hoe doen succesvolle mensen dat op social media.

Ga daar eens naar kijken en laat je inspireren. Ik zeg niet dat je het 100% moet kopiëren, maar het is wel een mooie tool om te kijken hoe succesvolle ondernemers dat doen. Als je leert om met dit soort zelfde gedrag je eigen authentieke kanalen te ontwikkelen, dan ga je ook klanten aantrekken. Want klanten zien en voelen dat.

Tip 4 Zorg voor herkenbaarheid

Zorg dat je herkenbaar bent door bijvoorbeeld dezelfde profielfoto overal te gebruiken. Ik zie zoveel mensen overal een andere profielfoto gebruiken. Ik heb zoveel mogelijk dezelfde profielfoto, zodat mensen mij herkennen. Ook gebruik ik zoveel mogelijk te dezelfde soort basis tekst in de bio en ik gebruik zoveel mogelijk dezelfde lettertype. En natuurlijk gebruik ik zoveel mogelijk mijn eigen logo en ook mijn eigen kleuren.

Hoe krijg je meer klanten via social media  Hoe krijg je meer klanten via social mediaHoe krijg je meer klanten via social media

Zorg ervoor dat je daarin duidelijke keuzes maakt, zodat mensen je kunnen herkennen. Dat heeft alles te maken met Branding. Branding is super belangrijk om jouw boodschap over te brengen, maar ook om je te laten herkennen.

Als ik kijk naar mijn oude bedrijf, Fashion Solution, hadden we altijd de kleuren zwart, wit en roze. Op een gegeven moment wisten mensen niet het woord Fashion Solution, maar dan werd er altijd gezegd; oh die van die roze meisjes. We hadden dan van die roze shirts aan op de beurs. Dat betekent dus dat we super herkenbaar waren en heel veel mensen echt alleen al aan de kleur wisten dat wij het waren.

Tip 5 Deel waardevolle content

Als je echt klanten zou willen converteren via social media, ga dan alleen nog maar waardevolle informatie delen. Als je waardevolle informatie deelt dan wil de klant elke keer weer jouw verhaal zien. Dan zien ze ook dat jij een expert bent. Dat zien ze ook elke keer dat je wat waarde te voegen hebt en dat je dat niet alleen doet als je met hun daadwerkelijk bezig bent, maar dat je dat ook al verspreid in je boodschap op social media.

Ik wil je echt meegeven geen rommel achter te laten op social media. Zorg ervoor dat je echt waarde toevoegt, dat je echt die klant inspireert, zodat hij ziet waar jij voor staat. Dan pas gaan klanten met je aan de slag. In een vorig blog heb ik je al een keer verteld dat 65% van de klanten van tevoren onderzoek doet naar jou op social media.
Als je daar als expert met waardevolle informatie ook je verhaal dus verteld, dan is het besluit vaak zo genomen. 85% neemt dan ook op basis van die informatie die ze al hebben gehad op social media een besluit om met jou samen te gaan werken. En dat is natuurlijk bizar veel. Vandaar dat het super gaaf is dat je vanuit je social media ook daadwerkelijk klanten kan krijgen. Maar dan heb je wel echt daadwerkelijk maar eventjes de herkenbaarheid nodig, de hashtag nodig, de juiste profielfoto nodig en het juiste verhaal. Waardevolle informatie delen, waardoor jouw klanten jou echt gaan zien als expert.

Tip 6 Deel jouw WHY

Super belangrijke tip. Jouw klant echt te laten connecten met jouw WHY. Je why is; waar doe je het voor. Waar ben jij voor aan de slag, met jouw bedrijf, met jouw dienst of met jouw product. Wat is jouw WHY? Waarom draag je nou uit wat je uit wil dragen? En waarom geef je jouw gift to the world? Dat is wat die klant daadwerkelijk echt zou willen voelen.

Je hebt te bedenken dat niet alle klanten hetzelfde gevoel met jou hebben, dat betekent dat ook niet iedereen jouw klant is. Dat wil je ook helemaal niet. We hebben maar een kleine klantengroep nodig, die echt geïnteresseerd zijn en echt jouw RAVING FAN zijn. Die Raving Fan? Die gaat met jou samenwerken, die gaat met jou poweren en die gaat ervoor zorgen dat jij ook vervolg klanten krijgt. Zorg ervoor als je met social media aan de slag gaat dat je met hen ook een Raving Fan status gaat krijgen. Dat is echt jouw WHY connecten met jouw klant.

Mijn WHY is zoveel mogelijk ondernemers winst te laten creëren in hun bedrijf, omdat ik zoveel ondernemers zie die struggelen met hun bedrijf. Heel veel uur werken en ook heel hard werken. En niet slim en effectief werken. Als je slimmer en effectiever gaat werken dan gaan jouw klanten dat ook zien. Je komt dan in een flow waardoor je dit ook gaat uitstralen. Dat is wat ik jou ook gun en dat is waarom ik deze tips met jou deel.

Tip 7 Zorg voor socialproof

De laatste tip. Hoe ga je nou nog meer klanten converteren via social media? Laat ook zien dat je succesvol bent. Als je laat zien dat je succesvol bent, dan zien mensen ook daar de energie vanaf spatten. Mensen willen bewijs hebben, ze willen zien dat jij ook daadwerkelijk goed bent in wat je doet en in wat je aanbiedt. Toekomstige klanten willen graag testimonials zien, willen zien dat jij een succesvolle dag had. Ze willen zien dat je bezig bent met een klant en dat je echt aan de slag gaat voor die klant.

Hoe krijg je meer klanten via social media

Ga aan de slag met deze 7 tips. Vind je dit leuke tips en kan je ermee aan de slag laat dat dan even weten met een comment onder dit blog. Als je vragen hebt, stel ze dan ook onder dit blog. Zodat ik je echt verder kan helpen, zodat we jouw business ook draaiend gaan krijgen. En denk je ik wil echt elke donderdag geïnspireerd worden? Dan kan je je ook subscriben op mijn YouTube kanaal of hou mijn website in de gaten, want elke donderdag komt er een nieuw blog online.

Wil je nog meer inspiratie dan kan jij je ook opgeven voor mijn workshop: in 10 stappen Slimmer Ondernemen. De eerstvolgende workshop is op woensdag 3 juli in Amsterdam. Meer informatie vind je hier.

Over de schrijver
Ik ben Francina en eigenaar van Master Your Business Moves. Zelf ben ik langer dan 30 jaar ondernemer. Mijn eerste bedrijf was een schoonmaakbedrijfje waar ik voor de hele straat schoonmaak klussen uit handen nam. Later had ik een naaischool en werkte ik als kleermaakster voor heel veel klanten. Mijn eerste bedrijf wat ingeschreven was bij KvK was Fashion Solution, een bedrijf waar we mediator waren tussen opdrachtgever en kandidaat en wij W&S van mensen. Ik heb dat met veel passie gedaan tot 1 april 2018, daarna heb ik mijn bedrijf verpacht. Per 1 juni 2018 ben ik actief met mijn nieuwe bedrijf aan de slag gegaan Master Your Business Moves. Mijn missie is om ondernemers te leren hoe zij geld kunnen verdienen! Dat betekent Mindset en aan je knoppen van je bedrijf gaan draaien. Ondernemen is niet moeilijk, het is een kwestie van doen, vallen opstaan en weer door gaan. Leren wat ging goed en wat doe ik volgende keer anders. Alleen dan betaald! En hoe vet is dat!
Alexandra

Door

Alexandra

op 2 July 2019

Altijd fijn als iemand weer even de puntjes op de i zet en ik mijn stappen kan checken. Thx.

Francina van den Berg

Door

Francina van den Berg

op 2 July 2019

Goed om te horen! Welke stappen ga je nemen?

Soofblogt.nl

Door

Soofblogt.nl

op 2 July 2019

Mensen vergissen zich vaak in hoe belangrijk social media wel niet kan zijn voor je bedrijf. Fijn om hier nog eens wat tips te lezen!

Francina van den Berg

Door

Francina van den Berg

op 3 July 2019

Zeker weten! Dat is absoluut wat veel mensen vergeten! Goed dat je wat aan mijn tips hebt ;-)

Liz

Door

Liz

op 2 July 2019

Handige tips, denk dat ik er een aantal ook wel kan toepassen als hobby blogger! Dankjewel voor deze handvaten

Francina van den Berg

Door

Francina van den Berg

op 3 July 2019

Je hebt er zeker wat aan ook als hobby blogger. Wat maakt het dat jij jezelf ziet als hobby blogger?

Mandy

Door

Mandy

op 2 July 2019

Super handige tips! Heb er weer wat van geleerd. Die hashtag is ook wel een leuke!

Francina van den Berg

Door

Francina van den Berg

op 3 July 2019

Goedzo, fijn om te horen! Heb jij al een eigen hashtag?

Jessie | Business Blog School

Door

Jessie | Business Blog School

op 3 July 2019

Mooie tips. Vooral de kracht van herhaling, daar hamer ik ook altijd op. Ik vind het zelf soms lastig om consistent te blijven posten, maar dat is echt een kwestie van (verkeerde) prioriteiten stellen :)

Francina van den Berg

Door

Francina van den Berg

op 3 July 2019

Dankje Jessie! Het is echt een kracht dat herhalen, en veel mensen hebben het niet door dat je herhaalt. Dat is het mooie eraan!

Laura

Door

Laura

op 3 July 2019

Heel goede tips! Zeker dat met die eigen hashtag! Merk dat bij mijn eigen Posts ook, dat dat wel gewaardeerd wordt. Mensen kunnen dan die tags ook volgen! Extra leuk!

Francina van den Berg

Door

Francina van den Berg

op 3 July 2019

Jaaaa leuk he! En die mensen gaan dan bijvoorbeeld ook weer je hashtag gebruiken. Heeel handig en goed voor je vindbaarheid ;-)

Manon

Door

Manon

op 3 July 2019

Ik vergeet inderdaad te vaak om mijn eigen content te promoten op Social Media

Francina van den Berg

Door

Francina van den Berg

op 4 July 2019

Fijn om er weer even aan herinnerd te worden toch ;-)!

Reactie plaatsen