Hoe doe je onderzoek naar de beste zoekwoorden voor je website?
Je hebt vast wel eens gehoord van het gebruik van zoekwoorden waarmee je de ranking van je website in de zoekmachines verhoogt. Dat klinkt ideaal, maar hoe pak je dat nu precies aan? Er moet vast wel een oplossing zijn die je niet gelijk dwingt om honderd tools te gebruiken. Hieronder lees je hoe je heel eenvoudig (met maximaal vijf tools) onderzoek doet naar de beste zoekwoorden voor je bedrijf.
Bedenk enkele centrale thema’s voor je business
Schrijf eerst een paar terugkerende thema’s binnen je business op. Dit zijn bijvoorbeeld:
- producten of diensten
- gebeurtenissen met klanten
- reviews
- je kijk op het ondernemen
- een product van iemand anders dat je wil promoten
Wat vragen je klanten aan jou?
Je kunt er heel makkelijk achter komen wat je klanten graag van je willen weten. Gooi eens de naam van je core business in Google Trends en klik op de gerelateerde termen. Maak een groepje van woorden die bij je business passen en schrijf daar één of meerdere blogs over.
Een tool die je helpt met achterhalen wat de vragen van je klanten kunnen zijn: Answer The Public. Deze tool is gratis en werkt heel simpel. Als je een term in de tool zet, dan spuugt hij honderden vragen uit. Zo zit je nooit zonder inspiratie en kun je alle vragen van je klanten beantwoorden.
Bepaal de juiste zoekwoorden
Nu weet je welke blog onderwerpen je kunt gebruiken, die ook nog eens nuttig zijn voor je klanten om te lezen. Tijd om verder te gaan met de zoektocht naar zoekwoorden. Dit kun je doen met voordelige tools, zoals SE Ranking, MOZ of SEMrush. Je hebt vaak honderden gebruiksopties, maar het enige wat je nodig hebt, is een zoekwoordentool.
Zorg dus dat je niet te veel betaalt. Maak een combinatie van een lange (1000+ zoekvolume) en een korte zoekterm (1000 – 10). Zo pak je een brede doelgroep, maar ook een doelgroep die specifiek zoekt.
Maak een planning met onderwerpen en zoekwoorden
Als het vooronderzoek is gedaan, dan is het tijd om alles op een rijtje te zetten. Maak een lijst van de onderwerpen die je leuk vindt en match die met passende zoekwoorden. Gebruik er maximaal twee of drie, zodat je je blog niet volpropt met zoekwoorden op onnodige plekken. Dat leest niet lekker en zorgt ervoor dat je doelgroep sneller afhaakt.
Test het resultaat met Google Analytics
Hoe je blog of website scoort, kun je achteraf ook testen met Google Analytics. Hou deze variabelen in de gaten:
- Bouncepercentage: hoeveel bezoekers verlaten je website zonder verder te klikken naar een volgende pagina.
- Conversie: hoeveel bezoekers kopen je product, laten hun gegevens achter of melden zich aan voor je nieuwsbrief. Hoeveel acties komen er uit die bezoeken voort? Dat is belangrijk om te weten.
- Leestijd: een blog van ongeveer 600 woorden kost een lezer drie minuten om te lezen. Merk je dat de lezers veel eerder afhaken? Kijk dan wat je kunt herschrijven en schrappen, zodat het beter past bij de wensen van je doelgroep.
Heb je een klein duwtje in de rug nodig met je zoekwoordenonderzoek? Neem dan contact op met Master Your Business Moves. Via ons kun je ook je marketing uitbesteden. Dat scheelt je weer tijd en gekut. Wil je voor de rest van je leven stoppen met kutten? Daar hebben wij ook iets voor ;)