De online marketing funnel: van websitebezoeker tot klant
Je hebt misschien weleens over de online marketing funnel gehoord. De online wereld is in een rap tempo gegroeid. En dat gaat nog wel even door. Als ondernemer opent dit veel deuren, je kunt online immers veel klanten bereiken. Het probleem is alleen dat deze mensen jouw bedrijf, diensten of producten helemaal niet kennen. Wist je dat gemiddeld slechts 2% van nieuwe websitebezoekers bereid is om een aankoop te doen?
Als je daar over nadenkt is dat niet zo gek. Jij koopt ook niet bij de eerste beste winkel een nieuwe jas toch? Je wilt eerst weten wat voor merk het is, van welk materiaal het is gemaakt en hoe de jas voelt als je hem aan hebt. Daarna loop je waarschijnlijk nog een aantal andere winkels in om jassen te passen. En maakt daarna pas een keuze als je er een goed gevoel bij hebt. Door gebruik te maken van de online marketing funnel bouw je op een consistente manier een steeds sterkere band op met jouw doelgroep.
Wat is een online marketing funnel?
De online marketing funnel of 6B-model is een denkbeeldige trechter waar de fases van het verkoopproces te zien zijn. Net zoals in het voorbeeld hierboven, gaat een bezoeker door een aantal fases voordat er tot koop wordt overgegaan. Met de online marketing funnel zorg je dat websitebezoekers (cold leads) worden opgewarmd tot ‘leads’ en vervolgens klant worden. In elke fase zijn andere marketingacties nodig om bezoekers naar de volgende fase te leiden.
Websitebezoekers beginnen in het bovenste brede gedeelte en eindigen in het smalle gedeelte van de trechter. De online marketing funnel wordt steeds smaller omdat er gedurende het proces meer potentiële klanten afhaken. Dat is helemaal niet erg en hoort erbij.
De 6 fases (6B’s) van de online marketing funnel
Op het internet zul je verschillende soorten benamingen van de marketing funnel tegenkomen, maar de fases zijn vaak hetzelfde. Het 6B-model wordt het vaakst gebruikt en is makkelijk te onthouden. De online marketing funnel wordt opgedeeld in zes fases:
- Bezoeken
- Boeien
- Beslissen
- Bestellen
- Betalen
- Binden
In onderstaande afbeelding zie je hoe de funnel eruitziet.
Bezoeken: het verkrijgen van bezoekers
Als ondernemer kun je niet zonder klanten. Het eerste doel is om potentiële klanten naar jouw website of social media kanaal te krijgen. Potentiële klanten worden ook wel prospects genoemd. Ze zijn bewust (of onbewust) op zoek naar een oplossing voor hun probleem of naar een vervulling van hun behoeftes. Jij wilt ze daarbij helpen. Het is dus belangrijk dat jij online vindbaar bent en een goede indruk maakt, anders is je bezoeker zo weer weg. Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk websitebezoekers uiteindelijk jouw product of dienst afnemen.
Tip: weet wie je bezoekers zijn. Hoeveel mensen bezoeken maandelijks jouw website? Hoe zijn ze op jouw website terecht gekomen? Dit kan via organische zoekresultaten (SEO), betaalde zoekopdrachten (SEA) of social media kanalen. Je kunt dit gemakkelijk meten met Google Analytics.
Boeien: het interesseren van je bezoekers
Heb je eenmaal bezoekers op je website, dan kom je in de tweede fase van de online marketing funnel. In deze fase is het belangrijk je bezoeker vast te houden. Zorg ervoor dat bezoekers je website zó interessant vinden, dat ze verder gaan verdiepen in jouw aanbod. Hoe langer ze op je website blijven, hoe beter. Dat zorgt namelijk voor meer verbinding. Het belangrijkste is om relevante en actuele content aan te bieden, maar ook navigatie, gebruiksgemak en de snelheid van je website spelen mee.
Haken bezoekers snel af? Dan kunnen ze waarschijnlijk niet vinden wat ze zoeken. Dit noemen we de bounce rate. Meet ook in deze fase de resultaten. Welke pagina’s zijn populair? Kruip eens in de huid van een websitebezoeker. Hoe vaak moet je klikken om te vinden wat je zoekt? Is de indeling van je website logisch? Soms bereik je met kleine aanpassingen, grote resultaten.
Beslissen: vergelijken en evalueren
De derde fase van de online marketing funnel is het vergelijken van jouw dienst of product met de concurrentie. Zorg dat er voldoende informatie op je website staat om eventuele twijfels weg te nemen. Prospects willen zeker weten dat jij de oplossing hebt voor hun probleem. Of dat hun behoefte wordt vervuld. Alles moet duidelijk en helder zijn. Gebruik je aantrekkelijke productinformatie? En hoe zit het met de prijs? Zorg dat je uniek, betrouwbaar en professioneel overkomt.
Tip: Reviews helpen enorm bij het beslissingsproces van een bezoeker! Verzamel flink wat beoordelingen en toon ze op logische plaatsen op je website. Jij kunt zelf wel vertellen dat je de best bent, maar als anderen dat over jou zeggen, is dat veel geloofwaardiger.
Bestellen: het moment van aankoop
In deze fase van de online marketing funnel is de klant zover om daadwerkelijk wat te kopen. Juich niet te vroeg, want ook hier kan het nog fout gaan. Wist je dat mensen vaak pas bereid zijn om iets van je te kopen bij het zevende contactmoment? Dat is best veel! Een contactmoment is bijvoorbeeld het lezen van een email, zien van een advertentie of liken op een social media post. Op het moment van aankoop heeft de bezoeker bewust gekozen voor jou. En niet bij de concurrent.
Deze vierde fase hoeft niet persé een aankoop te zijn, maar kan ook een aanvraag voor een dienst of een reservering voor een evenement zijn. Let erop dat het hele bestel- of aanvraagproces gemakkelijk verloopt.
Betalen: websitebezoeker wordt klant
De vijfde fase van de online marketing funnel draait om de betaling. Betrouwbaarheid speelt hierin een belangrijke rol. Als bezoekers zich ook maar één moment afvragen of de betaling wel veilig is, ben je ze kwijt. Daarnaast is het ook fijn als ze zo min mogelijk hoeven in te vullen. Gebruiksgemak. Dit kun je vergroten door bijvoorbeeld meerdere betalingsmogelijkheden (iDeal, creditcard etc.) aan te bieden. Of geef je klant de optie om in termijnen betalen. Kijk naar jouw doelgroep / ideale klant. Wat vinden ze fijn? Optimaliseer in deze fase je proces op basis van vertrouwen en gemak.
Binden: loyale klanten en ambassadeurs
De laatste fase van de online marketing funnel is gericht op het binden en behouden van je bestaande klanten. Sommige ondernemers besteden weinig aandacht meer aan klanten die al iets gekocht hebben. Een gemiste kans! Het is veel makkelijker om nogmaals aan een bestaande klant te verkopen, dan aan een nieuwe klant. Ze kennen je immers al. Hoe? Denk aan herhalingsaankopen, speciale aanbiedingen of een upgrade van producten of diensten. Probeer het aanbod te personaliseren. Kijk in deze fase naar orderafhandeling, e-mailmarketing en klantenservice.
Door bestaande klanten in ambassadeurs te veranderen, krijg je zonder moeite zelfs nieuwe klanten. Doordat jij precies geeft wat je klant wilt (of zelfs meer), worden ze zo loyaal dat ze jouw bedrijf gaan promoten. Gratis reclame! Hoe beter klanten zich voelen bij jouw bedrijf, hoe eerder ze geneigd zijn jouw producten of diensten aan te raden binnen hun netwerk. Een loyale klant is erg waardevol.
Ga na of je voldoende tijd besteedt aan het binden van je huidige klanten. Hoeveel terugkerende bezoekers krijg je maandelijks? Zijn je klanten tevreden? Kijk hiervoor naar de reviews of ga in gesprek met je klant. Stuur bijvoorbeeld een enquête of praat met je klanten op social media. Optimaliseer aan de hand van de feedback.
Maak jij al gebruik van de online marketing funnel? Erg handig om te achterhalen welke processen je moet optimaliseren. Kun wel wat hulp gebruiken met online marketing? Stuur me gerust een mail naar: daisy@masteryourbusinessmoves.nl
Bekijk je liever een video? Klik dan hieronder op de video: